Własności działań na liczbach całkowitych
Przygotuj się według poniższych przykładów. Należy pamiętać:
1. Liczby o tych samych znakach dodajemy i przyjmujemy ich znak.
-5 - 5 = -10
-5 + (-5) = -10
(-5) + (-5) = -10
-8 - 8 = - 16
-8 + (-8) = -16
(-8) + (-8) = -16
2. Jeśli odejmujemy lub dodajemy liczby do 0 to przyjmujemy ich znak.
0 - 9 = - 9
0 + 9 = 9
0 - 9 = - 9
0 + 9 = 9
0 - 8 = -8
0 + 8 = 8
3. Możemy zredukować znaki zapisane przed liczbą do jednego znaku stosując własność jak przy mnożeniu. Nieparzysta ilość znaków minus zapisana przed liczbą daje wynik ujemny, a parzysta ilość znaków minus zapisana przed liczbą daje wynik dodatni. Znak dodatni nie ma tutaj znaczenia dlatego pomijamy.
-(-2) = 2
+(-2) = -2
-(-(-2)) = -2
-(-(-(-2))) = 2
-(-(-(-(-2)))) = -2
-(-(+(-2))) = -2
-(+(-(-(-2)))) = 2
-(-(-(-(-(-2))))) = 2
4. Ujemna liczba na początku działania może być zapisana w nawiasie lub bez użycia nawiasu.
(-5) = -5
5. Ustalanie znaku przy mnożeniu/dzieleniu liczb całkowitych. Najpierw ustalamy znak i dopisujemy liczbę jako wynik. Kolejność wykonywania działania od strony lewej do strony prawej.
Znaki jakie zapisujemy przy mnożeniu liczb całkowitych:
(-1) · (-1) = +1 = 1 (z tym, że znaku + w wynikach nie zapisujemy)
(-1) · (-1) · (-1) = -1
(-1) · (-1) · (-1) · (-1) = 1
(-1) · (-1) · (-1) · (-1) · (-1) = -1
(-1) · (-1) · (-1) · (-1) · (-1) · (-1) = 1
(-1) · (-1) · (-1) · (-1) · (-1) · (-1) · (-1) = -1
(-1) · (-1) · (-1) · (-1) · (-1) · (-1) · (-1) · (-1) = 1
...
Znaki jakie zapisujemy przy dzieleniu liczb całkowitych:
(-1) : (-1) = +1 = 1 (z tym, że znaku + w wynikach nie zapisujemy)
(-1) : (-1) : (-1) = -1
(-1) : (-1) : (-1) : (-1) = 1
(-1) : (-1) : (-1) : (-1) : (-1) = -1
(-1) : (-1) : (-1) : (-1) : (-1) : (-1) = 1
(-1) : (-1) : (-1) : (-1) : (-1) : (-1) : (-1) = -1
(-1) : (-1) : (-1) : (-1) : (-1) : (-1) : (-1) : (-1) = 1
...
(-5) · (-2) = 10
-5 · (-2) = 10
(-3) · (-3) · 2 = 18
-3 · (-3) · 2 = 18
(-3) · (-3) · (-2) = -18
-3 · (-3) · (-2) = -18
(-2) · (-3) · (-5) · (-5) = 150
(-6) : (-2) = 3
-25 : (-5) = 5
(-4) : (-4) · 2 = 2
6. Potęgowanie liczb całkowitych.
Jeśli znak jest zapisany w nawiasie to również potęgujemy. Określamy znak jak przy mnożeniu. Bez nawiasu oznacza przepisanie danego znaku przed pierwszym czynnikiem.
2² = 2 · 2 = 4
-2² = -2 · 2 = -4
(-2)² = (-2) · (-2) = 4
2³ = 2 · 2 · 2 = 8
-2³ = -2 · 2 · 2 = -8
(-2)³ = (-2) · (-2) · (-2) = -8
6. Potęgowanie liczb całkowitych.
Jeśli znak jest zapisany w nawiasie to również potęgujemy. Określamy znak jak przy mnożeniu. Bez nawiasu oznacza przepisanie danego znaku przed pierwszym czynnikiem.
2² = 2 · 2 = 4
-2² = -2 · 2 = -4
(-2)² = (-2) · (-2) = 4
2³ = 2 · 2 · 2 = 8
-2³ = -2 · 2 · 2 = -8
(-2)³ = (-2) · (-2) · (-2) = -8
Przed Tobą 6 pytań do miliona. Sprawdź swoją wiedzę. Jest 5 zestawów pytań.
Jeśli zaliczysz pierwszy zestaw pytań to po zagraniu ponownie zaznacz błędnie, a włączy się nowy zestaw pytań. Łącznie 30 pytań.
Jak zapamiętać dodawanie i odejmowanie liczb całkowitych?
Liczby całkowite możemy podzielić na dwie armie: armię ujemną i armię dodatnią
..., -5, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5, ...
Dodawanie liczb całkowitych to inaczej POWIĘKSZANIE danej armii. Żołnierze z tej samej armii nie walczą ze sobą. Następuje zatem powiększanie armii. Pamiętaj znak armii jest zawsze zapisany przed liczbą.
-5 + (-6) = -11
(-5) + (-6) = -11
-7 + (-8) = -15
(-7) + (-8) = -15
-25 + (-20) = -45
(-25) + (-20) = -45
-9 + (-5) = -14
(-9) + (-5) = -14
5 + 9 = 14
7 + 3 = 10
7 + 7 = 14
BITWA między żołnierzami jest wtedy, gdy mamy żołnierzy z armii dodatniej i armii ujemnej. Zwycięża ta armia, która jest liczniejsza i wynik to dokładnie o ile liczniejsza.
(-30) + 20 = -10
50 + (-40) = 10
(-20) + 15 = -5
40 + (-25) = 15
Remis
(-30) + 30 = 0
50 + (-50) = 0
Odejmowanie liczb całkowitych to inaczej ZDRADA danej armii. Żołnierze z danej armii CHCĄ przejść do armii wroga. Następuje zatem BITWA i pomniejszenie danej armii.
-50 - (-40) = -50 + 40 = -10
(-50) - (-40) = -50 + 40 = -10
-5 - (-4) = -5 + 4 = -1
(-5) - (-4) = -5 + 4 = -1
20 - 12 = 8
40 - 3 = 37
5 - 2 = 3
Post nr 508
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz